De eerste week in Vietnam – Traveldiary 27

Mijn reis in Vietnam startte in Hanoi, een drukke maar erg levende stad. IK voelde me hier gelijk op mijn gemak.  De meeste dag die ik doorbracht in Hanoi heb ik doorgebracht bij het Ho Hoan Lake. Vietnamese families brachten hier hun weekend door en ik werd daardoor ook veel aangesproken door kinderen/studenten tussen de 6-25 jaar oud die graag hun engels wilde oefenen. Ik heb aardig wat gesprekjes gevoerd over waar ik vandaan kwam, wat met favoriete keur was en van welk eten ik het meest hield. Een keer ben ik zelfs meegenomen door drie studenten die me de stad lieten zien en me trakteerde op een heerlijk diner ergens in een straatje achteraf. Ik denk dat deze avond toch wel tot een van de leukste behoorde.Na Hanoi was het tijd om het door te reizen naar Sapa, via Friends travel vietnam had ik een tour geboekt en deze kan ik zeker aanraden. Om  6 uur in de ochtend kreeg ik eerst een lekker ontbijtje in de travelagency nadat we rond 7 uur richting Sapa vertrokken met de bus. De reis duurde 6 uur en toen we aankwamen was het ook alweer tijd voor een lekkere lunch. Na de lunch sprong ik samen met twee andere Nederlanders achterop een motorbike. Helaas was het erg mistig in Sapa waardoor we niet heel veel konden zien. We reden een paar uurtjes in in de omgeving van Sapa en stopte een paar keer om foto´s te maken. Rond half 5 kwamen we aan bij onze homestay waar we verwelkomt werden met een lekker kopje thee en een snack voordat we samen met het hele gezin en nog meer Nederlanders aan tafel gingen.
De volgende dag om 7 uur kregen we ontbijt en nadat we gegeten hadden en aangekleed waren begon onze 12 km lange trektocht door de terrasvormige rijstvelden. Dit was allemaal een hele ervaring en had ik zeker niet willen missen. Met blaren op mijn voeten en helemaal bezweet kwamen we aan het einde van de middag aan  bij een hotel waar ik nog wat vrije tijd had. Ik besloot om Sapa town te verkennen en  werd blij verast door leuke restaurantjes en heel veel winkeltjes.

Om 10 uur ’s avonds vertrok de nachtbus vanuit Sapa en omhalf 5 in de ochtend kwam ik aan in Hanoi waar ik nog een paar uurtjes bij kon slapen voordat ik de volgende ochtend met dezelfde travelagency  door naar cat ba island vertrok. Om 7 uur om precies te zijn kreeg ik weer een lekker ontbijtje en om half 8 vertrokken we richting Cat ba, dit keer met een nog grotere groep Nederlanders. In de middag kwamen we aan op de boot waar we mochten inchecken.Daarna kregen we een welkomsdrankje en lunch. In de middag maakte we een stop waar we het ´cruiseschip´ vervingen door een kajak. Ongeveer een uurtje hebben we genoten van de prachtige omgeving. In de  avond hebben we ook op de boot geslapen, super grappig als je dan s’ morgens de gordijnen opendoet en je midden op het water ligt. Die Dag hebben we ergens op het vaste land nog een stuk gefietst en een korte hike gedaan voordat we terug vaarde naar de haven waar ik de bus pakte naar Tam coc – Ninh Binh.

In Ninh Binh kwam ik ’s avonds aan en ben ik eigenlijk direct naar bed gegaan. De volgende ochtend lekker met  een bak koffie aan de waterfront genoten en daarna  samen met een Amerikaans meisje die ik die dag had ontmoet een boottocht gedaan op de tam coc river. Dit was erg leuk en mooi om de omgeving en de caves vanaf het water te zien. Diezelfde dag zijn we ook nog naar een pagoda gefietst en hebben we gewandeld in de omgeving. Om deze prachtige dag af te sluiten dronken we een biertje bij mijn leuke hostel met bungalows aan het water. Genieten en even tot rust komen.

Even  beseffen waar ik ben en wat voor prachtige dingen ik al allemaal het mogen zien!