Surfen in Yamba en van coffs harbour naar Canberra – TRAVELDIARY 8

Na de leuke tijd die ik had gehad in Byron Bay kwam ik aan in Yamba, op het eerste gezicht vond ik dit stadje of dorp erg tegenvallen. Er was geen normale supermarkt, de stranden vond ik lelijk en ik was opeens weer alleen. Ik besloot en beetje rond te lopen en van de zon te genieten. Die avond tijdens het eten had ik gelukkig alweer wat meer aanspraak. Ik vind dit toch altijd wel fijn, ook de kleine gesprekjes laten je minder alleen voelen.

De dag erna vond ik een strand die er wel mooi uitzag, hier heb ik de hele dag doorgebracht. ’S Avonds ben ik weer eens lekker op tijd naar bed gegaan en de volgende ochtend gaf ik me over aan het avontuur.  Ik nam surf les! Superleuk, ik trok mijn wetsuit aan en samen met een groepje vertrokken we naar het strand. Hier kregen we eerst uitleg hoe je van de liggende positie kon gaan staan op je surfbord. Daarna zijn we gelijk het water in gegaan. Na heel veel oefenen, omvallen, bijna verzuipen, onder mijn surfbord terecht komen en noem het maar op is het me uiteindelijk toch gelukt om een paar keer zelfstandig te gaan staan, dit voelde erg goed. Na de surfles was ik voldaan en blij dat ik dit heb mogen doen. Surfen is leuk maar ook erg vermoeiend en de dag erna had ik aardig wat spierpijn.

Op zaterdag vertrok ik met de greyhound bus naar Coffs harbour, hier moest ik eigenlijk noodgedwongen naartoe omdat de trein naar Canberra al was volgeboekt. Ik had 1 nacht geboekt in een van de weinige  hostels die nog plek had.  Toen ik aankwam in het hostel was ik moe en besloot om gelijk boodschappen te doen.  In het hostel voelde ik me totaal niet op mijn gemak, het was erg leeg en ik lag alleen op een kamer.  Later op de avond kwam er opeens een groep van vijf fransen binnen. Ze waren erg vrolijk en ik maakte gelijk erg makkelijk contact met ze. Die avond hebben we bier, wijn en vodka gedronken en Uno gespeeld. Tj een jongen uit Sydney schoof later ook aan. Het klikte erg goed tussen ons en we besloten de volgende dag samen naar een ander hostel te verhuizen omdat ook hij het hostel niet fijn en gezellig vond.

Dat  deden we, samen vertrokken we de volgende ochtend met zijn auto naar en ander hostel. Daarvoor dronken we nog koffie en aten we taart bij een tentje met zeezicht in Coffs harbour.  De rest van de dag besloten we te gaan roadtrippen in de buurt.  Met het dak open, het zonnetje op mijn hoofd en de radio aan reden we langs de kust en stopte we hier en daar op een strand. In de middag nam hij mij mee naar een indiaanse tempel met het geloof Sekh. Met een handdoek om mijn hoofd om mijn haar te bedekken liepen we naar binnen. Ik vond dit een erg indrukwekkende ervaring.  De mensen waren zo aardig en open, ik viel er erg buiten en het was goed te zien dat ik daar de enige westerse was. Toch voelde ik me erg op mijn gemak. In de tempel aten we een gratis lunch, het is in deze cultuur erg normaal dat ze dit elke dag uitdelen.  Erg jammer dat ik hier geen foto’s van heb maar het is in ieder geval een mooie herinnering. Die avond aten we wat simpels in het hostel en dronken we ‘S avonds wijn en vodka op het strand. Eigenlijk was het de bedoeling om die avond met de nachttrein naar Sydney te vertrekken om vanaf daar de trein naar Canberra te nemen, maar TJ moest de volgende dag weer terug naar Sydney voor zijn werk en bood mij een lift aan. Die nam ik natuurlijk aan en 17 april vertrokken we rond een uur of 10. Eerst hebben we nog een stop gemaakt op een strand waar we wat zonde, zwommen en koffie dronken en daarna vertrokken we richting Sydney. ’s middags aten we nog ergens een ijsje en om 21:00 ’s avonds arriveerde we bij zijn huis waar ik ook kon slapen zodat ik voor die ene nacht geen hostel hoefde te nemen.  Ook die avond dronken we weer wijn op het strand(hahaha wel lekker veel gedronken de afgelopen dagen, maar af een toe moet dat toch wel gewoon kunnen hoor J)

Eén gedachte over “Surfen in Yamba en van coffs harbour naar Canberra – TRAVELDIARY 8

1. In Sri Lanka zag ik ze ook, van die stoere meiden die surfles namen… lijkt me zo lastig om op zo’n plank te gaan staan! En vooral om te blijven staan! Ik heb me er niet aan gewaagd, want met 2 kids bij me had ik andere prioriteiten, maar kan me voorstellen dat een dag zo snel voorbijvliegt. Leuk om te lezen dat je zo makkelijk aanspraak hebt als je alleen op pad bent! Als ik eens alleen onderweg ben ervaar ik dat ook altijd zo. En mooi meegenomen, die lift naar Sydney en het besparen op een hostel. :)